Antwerpse scale-up Hysopt neemt intrek in groter kantoor en ambieert verdubbeling in 2023
30% lagere energiekost, 40% minder CO²: Hysopt is klaar om de wereld te veroveren met revolutionaire HVAC-software
Hysopt, de Belgische pionier en technologisch wereldleider in HVAC-optimalisatie die ontstond als een spin-off van de Universiteit Antwerpen, heeft de wind in de zeilen. Na een succesvolle kapitaalronde van 5,3 miljoen eind 2022, wil de scale-up haar personeelsbestand dit jaar verdubbelen van dertig naar zestig om de verdere expansie te ondersteunen. Onlangs verhuisde de HVAC-specialist al naar een nieuwe locatie aan de Luchthavenlei in Deurne.
450: zoveel grote HVAC-optimalisatieprojecten mocht Hysopt, kort voor Hydronic system optimisation, in haar bijna tienjarige bestaan al realiseren, voor uiteenlopende internationale klanten als Befimmo, CBRE, City of Newcastle, GSK, de Londense Underground, Port of Antwerp-Bruges, Schiphol Airport, en heel wat Belgische ziekenhuizen en universiteiten. Daarbij wist het een gemiddelde besparing van 30% op de energiefactuur te realiseren, en een nog grotere vermindering in CO²-uitstoot: gemiddeld 40%.
Good components, bad systems
Die efficiëntiewinsten weet Hysopt te realiseren met haar volstrekt unieke softwareoplossing: een ‘physics-based Digital Twin’ die door projectontwikkelaars, studiebureaus, installatiebedrijven en facility managers bovenop klassieke CAD- en BIM-tools gebruikt wordt om de configuratie van HVAC-installaties te optimaliseren. Dit kan bij bestaande installaties, waarna een fysieke tussenkomst vereist is, of vóór de bouw of installatie van nieuwe systemen, om op voorhand de optimale configuratie te bepalen en projecten op die manier te ‘de-risken’.
'Good components, bad systems’: ziedaar het probleem, en de oplossing’, verklaart Roel Vandenbulcke, oprichter en CEO van Hysopt. “Dat zit zo: vandaag bestaan er allerhande hoog- technologische componenten en regeltechnieken. Toch zien we dat installaties vaak underperformen, omdat er nauwelijks aandacht is voor hoe die individuele componenten worden samengebracht tot een geheel. Dat is pure fysica: hydraulische en thermodynamische processen, regelstrategie, enzovoort. Mensen hebben er geen idée van hoeveel potentieel voor optimalisatie er op dat systeemniveau zit. Dat probleem pakken wij met onze oplossing aan.”
Drie grote market drivers
De huidige energiecrisis, maar ook de Green Deal en de recente evolutie naar performance-driven contracting, waarbij de volledige supply chain mee geresponsabiliseerd wordt met betrekking tot de goede en duurzame werking van HVAC-installaties: dat zijn de drie grote market drivers die maken dat Hysopt, na jaren van studie en ontwikkeling, nu de vruchten van haar werk kan beginnen plukken. Concreet wil Hysopt dit jaar verder voet aan de grond krijgen in eigen land, maar ook in het Verenigd Koninkrijk en Nederland, momenteel de twee belangrijkste markten. Bij uitbreiding wil het ook in Duitsland eerste stappen zetten.
“Veertig procent van het Europese energieverbruik kan worden toegeschreven aan gebouwen. Als je dan ziet welke besparingen wij kunnen realiseren, weet je dat het potentieel van onze technologie zonder meer enorm is”, stelt oprichter en CEO Roel Vandenbulcke. “Daar komt nog bij dat de terugverdientermijn van onze aanpak, die voordien ongeveer drie jaar bedroeg, met de huidige energieprijzen is teruggezakt naar een jaar. Een winst die vergelijkbaar is met die van grondige isolatiewerken, maar met een vele malen kortere payback én volledig ‘out-of-sight’ in de technische ruimtes, dus zonder praktische beslommeringen. Duurzaamheid is voor ons dus absoluut niks wolligs, integendeel: met onze oplossing maken we de energietransitie net heel tastbaar en laagdrempeliger.”
Nieuwe partners
Last but not least ambieert Hysopt dit jaar ook zijn partnernetwerk van studiebureaus, installatiebedrijven en building facility managers verder uit te bouwen, om zo ook verder op te schalen. Onder de huidige partners bevinden zich bekende namen als EEG, Equans, SPIE Nederland, SWECO Nederland, Van Marcke, Vattenfall, Veolia en Vital Energy. Zij zetten de software zelfstandig in voor hun projecten en dragen zo sterk bij aan de omzet van Hysopt.