Skip to main content

Nieuwe afvoergoot betekent revolutie bij zware verkeersbelasting

  • De PowerDrain Seal kan als een type-I goot geplaatst worden. Er is dus geen volledige betonomhulling noodzakelijk.
  • De PowerDrain Seal in is speciaal ontwikkeld voor gebieden met zware en intensieve verkeersbelasting.
  • Voor de afvoergoten kozen de bouwheer en aannemer voor een opvallend alternatief: de PowerDrain Seal in V200G. (foto: Stadsbader Contractors)

    In 2023 werkte het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) aan spitsstroken en pechhavens aan de E313 tussen Beringen en Ham. AWV wou er de doorstroming verbeteren, files vermijden en sluipverkeer minderen. Stadsbader Contractors voerde de werken uit en gebruikte er de PowerDrain Seal in van ACO als alternatief voor de typische betonnen sleufgoten.

    Als je zo gevangen zit tussen verschillende betonconstructies moet je de afwatering flexibel kunnen aanpakken’

    Dit omvangrijke project moest in een erg korte tijdspanne gerealiseerd worden. “Dat was ook de grootste uitdaging hier”, zegt Ben Cornelissen, senior site manager bij het bouwbedrijf. “Op zo’n snelweg moet je de werken op een zo kort mogelijke termijn afronden. Je krijgt een beperkt aantal kalenderdagen per onderdeel van het project, met soms nog bijkomende eisen. Dat gold ook voor de plaats waar we de afvoergoten moesten plaatsen: die werken moesten we ’s nachts uitvoeren om het verkeer zo weinig mogelijk te hinderen.”

    Tegen de verharding aanwerken

    Voor die afvoergoten kozen de bouwheer en aannemer voor een opvallend alternatief: de PowerDrain Seal in V200G. De goot uit polyesterbeton met gietijzeren rooster komt er in de plaats van de typische betonnen sleufgoten. De PowerDrain Seal in is speciaal ontwikkeld voor gebieden met zware en intensieve verkeersbelasting. Hij heeft een extra sterke 12 mm gietijzeren rand en een versterkt gootlichaam met grotere wanddikte. Hierdoor kan de asfalt- of klinkerverharding direct tegen de PowerDrain Seal in worden aangewerkt. Zeker bij werken op de E313, met beperkte ruimte, was dat een groot voordeel. Voor toepassingen tot en met klasse D400 kan de PowerDrain Seal in trouwens als een type-I goot geplaatst worden. Er is dus geen volledige betonomhulling noodzakelijk. Dat is niet alleen op esthetisch vlak een voordeel, het is meteen een fikse besparing op de uiteindelijke kost en op de installatietijd.

    Flexibiliteit

    “We hadden lijnafwatering nodig op een beperkte ruimte omdat we tegen een bestaande brug en bestaande schermen moesten werken”, zegt Cornelissen. “Als je zo gevangen zit tussen verschillende betonconstructies moet je de afwatering flexibel kunnen aanpakken. Dan heeft de PowerDrain Seal in een voordeel: het product is lichter en eenvoudiger te plaatsen dan betonnen alternatieven. Terwijl we toch de vereiste sterkteklasses halen die nodig zijn voor zwaar en intensief verkeer.
    De PowerDrain Seal in is ook makkelijk te onderhouden. De roosters zijn maar een halve meter lang en kunnen we eenvoudig weghalen. Toch liggen ze ook vast genoeg door de Powerlockvergrendeling.”

    Snel en effectief

    De PowerDrain Seal in is een product van ACO, één van de wereldmarktleiders op het gebied van afwateringstechnologie.

    De samenwerking verliep vlot, vertelt Cornelissen: “We hebben de case van AWV voorgelegd aan ACO en kregen snel enkele types die bij deze opdracht zouden passen. Met die oplossingen kregen we ook effectief de opdracht. Ook tijdens de werken stonden ze snel klaar met advies en hulp als we dat nodig hadden.”

    Meer weten over PowerDrain Seal in?

    — 07 maart 2024 —

    Informatie aanvragen

    In geen geval zullen uw persoonlijke gegevens worden doorgegeven aan derden ander dan de belanghebbende ivm uw aanvraag.

    Als u een brochure per post wilt ontvangen of een vertegenwoordiger langs wilt laten komen.