Skip to main content

Wat is een verkoop?

Verkopen is een uitgebreid proces van beïnvloeden en stimuleren van besluitvorming, dat bestaat uit zowel verlangen als tegenzin van de kant van de klant.

Als je erover nadenkt, brengt het dagelijks leven de mens in deze situatie waarin iedereen streeft naar iets beters, maar zijn verwezenlijking wordt belemmerd door een heleboel kleine en grote dingen.

Wil hij meer geluk? Wat besluit hij te doen?
Als het gaat om het vinden van een metgezel, dan is het, behalve liefde op het eerste gezicht, een zoektocht naar de best mogelijke match. Verlangens, obstakels, beslissingen. Een uitgebreid programma...

Iedereen is op zoek naar iets nieuws, iets anders: een huis, een paar schoenen, een bril, een tube tandpasta, een verzekering. Elke keer, met een andere intensiteit, is het een verlangen, een belemmering, een uiteindelijke beslissing.

Het object van het verlangen is specifiek, net als de omgeving en dus de mensen die erbij betrokken zijn.

En dit is de rol van de verkoop assistent: de prospect of klant helpen om het object van zijn verlangen zo nauwkeurig mogelijk te definiëren, hoe hij zich erbij voelt, wat hij anders of nieuw wil bereiken en de energie die hij bereid is te investeren om dat te bereiken.

Tegen deze achtergrond is een eenvoudige maar krachtige onderzoeksmethode in 4 stappen ontwikkeld.

Laten we deze ontdekken in een toekomstig artikel.

Luc Charon, verkoop- en soft skills coach