Antwerpen kiest Bas Smets als ontwerper voor Astridplein
Het Astridplein voor het Antwerpse Centraal Station is een belangrijk verkeersknooppunt in de stad. Omdat het plein aan vernieuwing toe is, schreef het stadsbestuur een ontwerpwedstrijd uit.
Vier studiebureaus dienden in juni een voorstel in (te bekijken op de website van Gazet van Antwerpen) waarover de Antwerpenaar zijn stem mocht uitbrengen. Met dat advies op zak maakte een professionele jury de uiteindelijke keuze. Het Brusselse ontwerpbureau Bureau Bas Smets – dat ook het ontwerp maakte voor het plein bji de Nôtre Dame in Parijs – kwam als winnaar uit de bus, hoewel dit uit de poll van Gazet van Antwerpen als minst gesmaakte ontwerp bij de bevolking uit de bus kwam. Tegelijkertijd konden Antwerpenaren via een bevraging op het plein hun mening kwijt over de vier ontwerpen. Ze kregen de kans om aan te geven wat ze goed of niet goed vonden. Een samenvatting van die opmerkingen wordt bij de start van het ontwerptraject overgemaakt aan het ontwerpteam.
Stad Antwerpen, Water-link, De Lijn en NMBS zijn opdrachtgever voor de heraanleg van het Koningin Astridplein. Zij kozen het ontwerp als winnaar omwille van de kwaliteit van het concept en de visievorming. Bureau Bas Smets stelt een slim, flexibel en compact vervoersknooppunt voor waar verschillende vormen van mobiliteit een duidelijke plaats en route krijgen. Het vernieuwde plein speelt in op uitdagingen als mobiliteit, klimaat en veiligheid maar wordt ook een plek om in het stadscentrum te ontspannen, een functie die het momenteel te weinig vervult. Er komt verkoeling, een goede organisatie van het plein met duidelijke routes voor gebruikers, zowel boven- als ondergronds. De klimaatambities zijn duidelijk uitgewerkt, bijvoorbeeld door meer bomen te planten en regenwater op te vangen en te hergebruiken. De ondergrondse fietsenstalling wordt in het ontwerp betrokken en krijgt nieuwe, herkenbare ingangen vanaf het Astridplein die beter aansluiten op de circulatie. Ook de ondergrondse verbindingen met de premetrohaltes Astrid en Diamant worden verbeterd.
In het voorjaar van 2027 moet het definitieve ontwerp op tafel liggen.