Skip to main content

    Een landschap als inspiratie

    Ooidonk Art Festival opende op 17 mei en is nog te bezoeken tot 31 augustus 2025.

    In het hart van de Leiestreek (BE) opent vandaag de vierde editie van Ooidonk Art Festival. Tot en met 31 augustus 2025 wordt het historische domein van Goed Te Réables opnieuw het decor voor een meeslepende openluchttentoonstelling waarin hedendaagse kunst en natuur in voortdurende wisselwerking treden.

    Onder het thema Natuur in Beweging nodigt het festival bezoekers uit tot traag kijken, tot verdwalen tussen het groen en stilvallen bij kunst die zich laat beïnvloeden door de seizoenen. De tentoonstelling is in voortdurende verandering, net als het landschap zelf. Het festival verwelkomt dit jaar meer dan veertig kunstenaars. Velen onder hen creëerden speciaal voor deze plek nieuwe werken die op subtiele wijze ingrijpen in het landschap.

    Een zomer lang kunst in beweging

    Deze zomer staan tal van indrukwekkende installaties centraal. Lieven Lefere presenteert een magisch-realistische decorinstallatie die de grens opzoekt tussen realiteit en illusie. Wat oogt als een tastbare ruimte, blijkt een zorgvuldig geconstrueerde fotografische enscenering waarin licht het hoofdpersonage is. Naarmate de dag vordert, verandert de beleving mee. Het werk verankert zich in het landschap, maar ontsnapt tegelijk aan tijd.

    Een ander krachtig werk komt van Stanislas Lahaut. Zijn sculptuur And Still We’d Stare Out To Sea transformeert een jeugddroom, een puzzel van een zeilboot, tot een monumentaal object dat vrijheid én dreiging belichaamt. In een wereld van stijgende zeespiegels wordt het zeilen door het grasland niet langer absurd, maar visionair. Het werk kijkt niet enkel naar het verleden, maar projecteert een mogelijke toekomst.

    Isidoor Goddeeris brengt met zijn Bijen-kathedraal een levende sculptuur tot stand. Het werk is een sculpturaal eerbetoon aan de bij als bron van natuurlijk leven. Deze architecturale installatie biedt onderdak aan een echte bijenkolonie, die in de loop van de zomer zelf meebouwt aan het werk. Bezoekers worden via een video-installatie, die de binnenkant van de sculptuur toont, getuige van een zeldzaam intieme samenwerking tussen kunst en natuur, die nood heeft aan evenwicht.

    Dat thema van evenwicht krijgt ook letterlijk gestalte in het monumentale werk Balance van Joachim Louis. Uit één 195-jarige boomstam maakte hij een zes meter hoge toren van gestapelde vormen, geïnspireerd op wandelaars die stenen achterlaten langs paden. Het werk ademt rust, verbondenheid en de oproep om stil te staan bij de natuurlijke balans die we als mens dreigen te verstoren.

    Johan De Wit presenteert zijn meest omvangrijke installatie tot nu toe: een labyrint van sculpturale herinneringen, opgebouwd uit honderden onderdelen in papier, hars en marmerpoeder. Elk object draagt sporen van tijd, van handeling, van het verleden. De Wit laat zich inspireren door de verstilde eenvoud van de Vlaamse Primitieven en Hollandse meesters uit de Gouden Eeuw, maar ook door de sobere, contemplatieve sfeer in het werk van Giorgio Morandi. Zijn objecten, vaak vormen uit het alledaagse leven, lijken op het eerste gezicht vertrouwd, maar verliezen bij nadere beschouwing hun functionaliteit. Het zijn sculpturale herinneringen: stille getuigen van een wereld tussen droom en werkelijkheid, tussen vergankelijkheid en verstilling.

    Binnenin het historische Goed Te Réables richt Sofie Muller een kamer in tot een verstilde, beklemmende installatie. Haar rariteitenkabinetten, met sculpturale zwammen en fragiele relikwieën, nodigen de bezoeker uit tot introspectie. Mullers oeuvre draait rond de menselijke kwetsbaarheid en de sporen van psychisch en fysiek trauma. Ze werkt met materialen die zelf littekens dragen: albast met zijn doorschijnende aders, rooksporen op papier, en zelfs bloed of hars. De installatie balanceert tussen schoonheid en vervreemding, tussen herinnering en trauma, tussen mens en natuur.

    Ruth Devriendt laat haar beelden overwoekeren door planten en blootstaan aan de elementen, waardoor de werken tijdens het festival transformeren. Anthony Duffeleer confronteert ons met een bed van kunstbloemen, ironisch getiteld LIARS, dat vragen stelt over kunstmatigheid en authenticiteit. Luc De Man speelt dan weer met reflectie en horizon – zijn werk versmelt haast onzichtbaar met de omgeving en vraagt om traag kijken. Toon Boeckmans schept een zintuiglijke ruimte rond een grote blauwe schijf, waarin tijd en ruimte lijken op te lossen.

    Een zomer lang Ooidonk beleven

    Naast de tentoonstelling biedt Ooidonk Art Festival ook deze zomer opnieuw een rijk programma aan ontmoetingen en belevenissen. Bezoekers kunnen genieten van een pop-up zomerbar en restaurant, verzorgd door Garçon Catering, dat seizoensgebonden gerechten serveert in een unieke setting. Nocturnes, rondleidingen en performances vullen het programma aan, en in de Francis Maere Fine Arts Gallery in Gent loopt een parallelle tentoonstelling met werk van dezelfde kunstenaars in een meer klassieke context. Ooidonk Art Festival loopt tot en met 31 augustus 2025.

    • Wanneer: Elke donderdag tot en met zondag, van 17 mei tot en met 31 augustus 2025
    • Tijd: Doorlopend van 11.00 tot 18.00 uur
    • Locatie: Ooidonkdreef 5, 9800 Deinze
    • Tickets: Te verkrijgen aan de ingang, €10 per persoon. Kinderen jonger dan 12 jaar mogen gratis binnen
    — 20 mei 2025 —