Christo heeft de Arc de Triomphe ingepakt

  • architecture-
  • architecture-
  • architecture-
  • architecture-

    Een langgekoesterde droom van Christo is eindelijk postuum uitgekomen. De Arc de Triomphe in Parijs is tot en met 3 oktober ingepakt in een glimmende, zilveren stof.

    De installatie heet officieel L’Arc de Triomphe, Wrapped (Project for Paris, Place de l’Étoile – Charles de Gaulle) en is de komende weken een stralend en opvallend middelpunt in Parijs. Het werk is voor 100% zelf gefinancierd door Christo and Jeanne-Claude Foundation, door kunstwerken uit het archief te verkopen.

    In de jaren ’60 ontstond al het idee bij Christo om de Arc de Triomphe in te pakken. Uit de periode stammen ook de eerste collages en schetsen met hoe dat eruit zou moeten zien. In 2019 begonnen de plannen eindelijk echt serieuze vormen aan te nemen. Christo zei toen: “35 jaar nadat Jeanne-Claude en ik de Pont Neuf hebben ingepakt ben ik gretiger dan ooit om naar Parijs terug te keren om eindelijk het project met de Arc de Triomphe te realiseren.” Helaas kwam Christo in mei 2020 te overlijden, maar zijn werk is voortgezet.

    De grootse kunst van Christo en Jean-Claude heeft zowel bewonderaars als critici. Veel mensen zetten vraagtekens bij dit soort werk en betwijfelen of het inpakken van een monument kunst is. Volgens Jean-Claude moet je kijken naar het grotere geheel en het werk vergelijken met een nomadische ervaring: “Je ziet een grote lege vlakte, waar plots een nomadische stam verschijnt. Zij bouwen een grote en levendige nederzetting waarin een paar weken wonen. Daarna vouwen ze hun tenten op en zijn ze weer verdwenen.”

    Herinneringen

    Dit zorgt voor een tijdelijke, maar ingrijpende verandering in de stad. Een monument dat iedere stadsbewoner en toerist kent, ziet er plots totaal anders uit. En dan plots is alles weer bij het oude, maar blijven de herinneringen voor altijd verbonden aan deze plek. Onderdeel van de installatie is het feit dat de ruimte rondom de triomfboog in het weekend een voetgangersgebied is. Ook dat verandert de ervaring en de perceptie.

    Christo liet zelf vlak voor zijn dood weten dat hij hoopte dat het kunstwerk zorgt dat mensen de Arc de Triomph plots sensueel vinden en aan willen raken.

    • Aangemaakt op .

    Adressen

    België
    MediaXel
    Maria van Hongarijelaan 64
    BE - 1083 Brussel
    +32 (0)2 772 40 47
    +32 (0)2 771 98 01 (fax)

    Vertegenwoordiging Italië
    Casiraghi Global Media srl
    Via Cardano 81
    IT - 22100 Como - Italia
    +39 031261407

    Contact

    Secretariaat : Pascale Cloots

    Advertenties :

    Hoofdredacteur : Nicolas Houyoux

    Podcast en webinars : Lylian Kubiak

    Social Media : Vincent de Puydt

    Verantwoordelijke uitgever :
    Philippe Maters

    Social

    MediaXel bvba - © 2021 - 
    Verantwoordelijke uitgever : Philippe Maters, Maria van Hongarijelaan 64, BE - 1083 Brussel